بلاگ

فیلم های رمانتیک، دراما یا ترسناک با حال و هوای گاث !

دو فیلمی که با سبک گاث ساخته شده و در سمت راست دو عدد زن و یک مرد قرار دارد و در سمت چپ یک مرد قرار دارد

فیلم های رمانتیک، دراما یا ترسناک با حال و هوای گاث !

فرهنگ گاتیک، علاوه بر ادبیات، سینما و تلویزیون را هم به خود اختصاص داده است. گرایش‌های مختلف از فرهنگ گاتیک از جمله گاث، امروزه توانسته‌اند جامعه‌هایی را به دور خود جمع کنند و نسل جدیدی از طرفداران را به خود جذب کنند. در این مطلب، به بررسی سه فیلم گاتیک محبوب از دهه 90، Interview With The Vampire، The Addams Family و The Craft، می‌پردازیم.

آیا می‌خواهید فیلم‌های رمانتیک، دراما یا ترسناک با حال و هوای گاتیک را ببینید؟ فیلم‌های گاتیک همیشه بهترین منابع برای الهام گرفتن از استایل و موسیقی گاتیک بوده‌اند.

دو فیلمی که با سبک گاث ساخته شده و در سمت راست دو عدد زن و یک مرد قرار دارد و در سمت چپ یک مرد قرار دارد

فیلم های گاث

فیلم‌های گاتیک به دلیل ترسناکی و تاریکی محیط و شخصیت‌های آن‌ها با تصاویری غم‌انگیز و وحشتناک، شهرت دارند. اما ژانر گاتیک به همراه غمگینی و تاریکی، با رمانتیک نیز همراه است. رمانتیسم دارک و فانتزی همان چیزی است که ژانر گاتیک را پیچیده و عمیق می‌کند.

باید توجه داشت که گاتیک یک ژانر فیلم نیست. با توجه به مفهوم، موضوع، موسیقی متن، پوشش شخصیت‌ها و ملاک‌های دیگر، می‌توان یک فیلم را با برچسب گاتیک شناسایی کرد که اکثر این فیلم‌ها در ژانر رمانتیک، دراما و ترسناک قرار دارند.

(1994)The Crow

فیلم “The Crow” محصول سال 1994 است که با واقعیت نفرین شدن آن، برای طرفداران فرد گاث و علاقمندان به ژانر گاتیک، جذابیت خاصی دارد. در این فیلم، پس از مرگ ناگهانی خود و همسرش، “اریک درون” به عنوان یک راکر زنده می‌شود و با تلاش برای انتقام، به دنبال قاتلان خود می‌گردد.

موسیقی متن بی‌نظیری که از آثار “Joy Division” و “Nine Inch Nails” تشکیل شده است، تیراندازی‌های مهیب و شخصیت فوق‌العاده “Draven” که با چرم پوشی خود و ظاهری جذاب، به خاطر مرگ و هلاکت خود به دنبال انتقام است، این فیلم را به یکی از بهترین فیلم‌های گاتیک دهه 90 تبدیل کرده‌ است.

کارگردان “الکس پرویاس”، با ایجاد طرح تولیدی خود، تمام نیازهای فیلم برای گاتیک بودن را برآورده کرده و داستان تاریک و گرفتار این فیلم، افکار کودکان گاتیک را به خود جلب می‌کند و آن‌ها را به فکر آن می‌اندازد که آیا “براندون لی” هنوز در عمق شب به دنبال حل کردن پرونده‌ی قتل خود است یا نه.

(1994) Interview With The Vampire

با اینکه گروه های علاقه مند به سینمای ژانر گوتیک (Gothic) یا همان گاث (Goth) ترجیح می‌دادند که کارگردان فیلم “Interview with the Vampire” به نام “آن رایس” برای شخصیت های “برد پیت” و “تام کروز” از ظاهری تیره تری استفاده کند، اما برای این دو بازیگر بزرگ نمی‌توانستند از آرایش کم رنگ و دندان هایی که به نوعی بی قراری ابدی دختران گات بوده، صرف نظر کنند که به لطف نزدیکی رابطه کریستن با لوییس و لستات، حسادت او به دختران گات در همه جا شناخته شده بود.

به نظر می‌رسد که این فیلم برای بسیاری از علاقه مندان به گروه گات جذاب بوده است. آن رایس نویسنده محبوبی در این گروه بوده و توانسته در تمامی زمینه های نوشتاری به خوبی عمل کند. بنابراین، فیلم “Interview with the Vampire” با تمامی انتظارات، یک فیلم کلاسیک در سینمای گات به حساب می‌آید که تعداد زیادی از تماشاگران را به خود جذب کرده است.

(1991)The Addams Family

سریال “ونسدی” (Wednesday) که در نتفلیکس در نوامبر ۲۰۲۲ پخش شد، بسیار محبوب در بین نوجوانان شد. این شخصیت، الهام بخش قبلی برای بچه‌هایی بود که گرایش‌های گاث داشتند و دوست داشتند در هالووین، مانند دیوانه‌های قاتل، لباس بپوشند. موفقیت سریال “ونسدی”، مدیون محبوبیت این شخصیت در خانواده آدامز است.

(1996)The Craft

فیلم “The Craft” در سال ۱۹۹۶، گروه هایی از بچه‌های گاتیک را به وجود آورد و با شخصیت نانسی (فایروزا بالک)، الگویی از چوکرهای اسپایک دار، گوشواره‌های صلیب وارونه، و رژ لب مشکی، هر بچه گاتیک ناراضی دهه ۹۰ را برای شکستن تخته Ouija و گرفتن انتقام الهام بخشید. اسکیت اولریش و کریستین تیلور، دوستان عالی دبیرستانی، به این گروه ویکان تلاش کردند تا قلدرهای مدرسه را از بین ببرند، حتی اگر گناه حاصل از آن گروه را از هم جدا کند. The Craft همچنین روندی را ترسیم کرد که از طریق آن، جوانان به سمت گرایش‌های اسرارآمیز کشیده می‌شوند و مورد استقبال گروه‌های گاتیک و گرایش‌های شبانه بسیاری بود.

نتیجه گیری

در نتیجه، به عنوان یکی از روندهای فرهنگی محبوب، گاتیک به عنوان یک شکل تجسمی از تاریخچه، فرهنگ و هویت باعث شده است که مردم به دنبال کشف جهان اسرارآمیز و تاریکی هستند. فیلم‌هایی مانند Interview With The Vampire، The Addams Family و The Craft، به خوبی می‌توانند احساساتی که به طور عمیق در دل طرفداران گاتیک جاری هستند، جلوه دهند و نشان دهند که گاتیک همچنان در میان ما وجود دارد و به عنوان یکی از روندهایی که زندگی مدرن را شکل داده، همچنان جذابیت خود را حفظ می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *